Twee weken volop genoten! - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Lisa Gardebroek - WaarBenJij.nu Twee weken volop genoten! - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Lisa Gardebroek - WaarBenJij.nu

Twee weken volop genoten!

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

02 Juni 2014 | Kenia, Sondu

Wat een heerlijke weken hebben we gehad!

De reis naar Nairobi verliep eigenlijk allemaal vrij soepel. Toen we in het hotel aankwamen waar we de volgende dag de rest van de groep zouden ontmoeten, kwamen we al meteen twee Britten tegen die ook met de reis mee zouden gaan. Vanaf het begin was er al een klik tussen ons en de rest van de dagen hebben we dan ook veel met elkaar opgetrokken. We waren nog maar net in het hotel toen we hoorden dat er in Nairobi twee explosies plaats hadden gevonden. Het was wel even spannend of alles nog wel gewoon door kon gaan, maar gelukkig hebben we er niks van gemerkt.

De volgende dag ontmoetten we de rest van de groep. Een Chinees, een paar Australiërs, Britten en Amerikanen. De jongste was 18 en de oudste 67 jaar. Het maakte allemaal niet uit, want we hebben het ontzettend leuk gehad met elkaar.

De eerste dag zijn we meteen in een jeep gestapt en reden we het Masai mara park in. Wat was dat schitterend. Ik heb mijn ogen uitgekeken en ik heb volop genoten van de prachtige dingen die daar te zien waren. Alleen het landschap was al indrukwekkend mooi, laat staan hoe het is als er nog eens een olifantje, giraffe of leeuw doorheen loopt. We sliepen op een camping in luxe tenten. Vanuit je tentje kon je de hyena’s horen. De eerste nacht vond ik dat best wel even spannend, maar natuurlijk super vet!

Na 3 dagen Masai mara, hebben we een nacht op een camping in Nairobi geslapen. Vervolgens zijn we doorgereisd richting Tanzania. We hebben de nacht doorgebracht op een camping in Arusha. De volgende dag stapten we weer in de jeeps voor een safari in het Serengeti national park. Ook dit park was ontzettend mooi. We hebben zelfs een luipaard en een cheeta gespot! De nachten hebben we doorgebracht op een ‘camping’ middenin het serengeti park. We sliepen echt letterlijk tussen de wilde dieren in. Dit keer konden we niet alleen hyena’s, maar ook leeuwen horen vanuit onze tentjes. Een onbeschrijflijke ervaring. Het werd helemaal mooi, toen er een paar olifanten achter het toiletblok te voorschijn kwamen!

Na serengeti reisden we door naar de Ngorongoro crater. Het was hier ontzettend koud, maar erg mooi! Op deze plek hebben de neushoorns ons geholpen om onze big 5 compleet te maken. We sliepen op een camping met een super leuke bar. Echt een ‘overlanders’ plek. De eigenaar was ‘mom’, een vrouw van ik gok eind 60. Een ontzettend leuk mens! Ze had een boek waar ze alle grappige/domme uitspraken in schreef die in haar kroegje werden gemaakt. En ja hoor, ik sta er in..
We hebben een ontzettend leuke avond gehad.

De volgende dag moesten we er (zoals eigenlijk elke ochtend) vroeg uit. We gingen verder richting Dar Es Salaam..
We hebben een rondleiding gekregen door een klein dorpje. Hier hebben we wat locals ontmoet. Voor Jolanda en mij was het niet zo heel nieuw allemaal, omdat het erg leek op wat we hier in Kenya hebben gezien. Toch blijft het interessant en leuk om de mensen thuis te bezoeken. Het blijft toch raar dat mensen hier echt altijd zo primitief wonen. Vooral als je kijkt naar de masai bevolking. Het is zo’n tegenstelling als je een masai met een paar koeien ziet lopen, langs een weg waar jeeps en andere auto’s rijden. Je kunt je haast niet voorstellen dat de mensen echt zo leven, terwijl de andere wereld zo dichtbij is. De cultuur van de masai is ook vrij apart. Wat ons bijvoorbeeld werd verteld is dat jongens rond hun 15e besneden moeten worden en als ze tijdens dit ritueel moeten huilen of ook maar iets met hun ogen knipperen, kunnen ze worden verbannen uit de familie. Ze zijn dan nooit een echte man en ze mogen niet trouwen.

De volgende camping waar we sliepen was met uitzicht op de Kilimanjaro. Niet verkeerd moet ik zeggen! Dat elke dag opzetten en afbreken van de tent beviel me trouwens niet zo erg haha. Gelukkig heeft het niet tot erge ruzies geleid, want meestal mocht ik Jolanda niet eens helpen, omdat ik het dan zou verpesten haha.

De langste dag reizen brak aan en na 13 uur rijden kwamen we aan in Dar es Salaam. Heel anders dan ik me had voorgesteld. Een grote puinhoop en veel armoede. Ik vroeg me sterk af waar die foto’s van de zee die op de website stonden waren gemaakt. We reden over smalle weggetjes, langs kleine huisjes, tot ik tussendoor opeens een stukje zee zag. Achter de armoede lag een mooie zee. En daar waren de ‘foto’s!’ We kwamen aan op een camping gelegen op het strand. We sliepen in hutten die gewoon aan de zee stonden, prachtig!

Helaas moest ik hier iets langer blijven dan verwacht. De volgende dag zouden we naar Zanzibar reizen, maar zonder paspoort werd dat een probleem. Ik moest achterblijven in Dar, terwijl de rest van de groep naar Zanzibar vertrok. Mijn paspoort is waarschijnlijk uit mijn hut gestolen terwijl ik lag te slapen.. Samen met een van de reisleiders bleef ik achter in Dar. We zijn een hele dag op pad geweest om een nieuw paspoort te regelen.
Eerst moesten we naar het politiebureau om aangifte te doen. Ik moest hier alleen heen, want het was niet toegestaan om iemand mee te nemen. Toen ik aankwam op het politiebureau kon ik even een paar seconden geen woord uitbrengen, omdat ik onder de indruk was van wat ik toen zag. Achter de balie, waar ik mijn woordje moest doen, waren een paar cellen. Gevangenen zaten achter de tralies te schreeuwen omdat ze een mzungu zagen. Het maakte me even een klein beetje bang. Gelukkig was de politie wel vriendelijk en na 10 minuten stond ik weer buiten.
De vrouw van de Nederlandse ambassade vertelde me eerst dat ik 3 weken zou moeten wachten op een nieuw paspoort. Nou, dan hoop ik toch echt thuis te zitten. Na lang wachten kreeg ik te horen dat ik binnen 4 dagen naar huis zou moeten. Het werd echt steeds wat anders en ik snapte er niks meer van. Zelfs op de Nederlandse ambassade was er trouwens niemand die Nederlands kon praten. Uiteindelijk is het na veel gedoe gelukt om de zelfde dag nog een tijdelijk paspoort te krijgen. Ik heb de nacht doorgebracht in Dar. Gelukkig heb ik toch een gezellige avond gehad! Ik ontmoette wat andere mensen, waaronder een Nederlands meisje. Ook waren de eigenaren van de camping Nederlands. De volgende dag ben ik zo snel mogelijk naar Zanzibar gegaan. Wat was ik blij om de rest van de groep weer te zien zeg!

Zanzibar was echt genieten. Het was hetzelfde idee als in Dar, achter alle troep lag een prachtig strand verscholen! Als je daar bent heb je echt het idee dat je even wegvlucht van de werkelijkheid. Het is er prachtig. We hebben met onze groep het restaurantje omgetoverd tot een kroeg en uiteindelijk stond iedereen tot in de late uurtjes op de bar te dansen. Verder hebben we vooral genoten van het strand. Gevolleybald, gesnorkeld, gezwommen etc!

Nu zitten we weer in Nyabondo. Back to reality. Een groot water probleem hier. Kleren wassen wordt een beetje lastig dus.. Toch is het ook wel weer fijn om terug te zijn. We kunnen alles nu afronden en beginnen met afscheid nemen. Ik begin nu toch wel een klein beetje zin te krijgen om weer naar huis te gaan.

Tot over 11 dagen in Nederland!

Liefs

  • 02 Juni 2014 - 14:17

    Janine:

    Leuk om weer wat van je te lezen! Miste je verslagen al een beetje... Wat een prachtige reis heb je gehad! Waarmee sta je in t boek van t cafe?
    11 dagen nog maar, zal wel een raar idee zijn... tot snel!

  • 02 Juni 2014 - 15:21

    Eefje Versteeg:

    Lieve Lisa,
    Wat heb jij een mooie reis achter de rug, geweldig.
    Jammer van je paspoort maar 1 dag is te overzien, dat leek er in de eerste instantie niet op hé? Nou dat viel dus nog mee en natuurlijk is de politie aardig daar heb ik ervaring mee, haha
    Over 11 dagen alweer naar huis, wat gaat het snel maar deze ervaring kan niemand je meer afpakken en wij zijn apetrots op je joh!!
    Wij zijn ook benieuwd met welke uitspraak je in het café boek staat ;) lachen joh!
    Nu daar alles afronden en nog een afscheidsfeestje? Oh oh wat zullen ze jullie missen :-)
    Maar wij zijn blij dat je weer naar NL komt en wensen je nog een fijne week daar en een behouden thuiskomst!!
    Knuffels van ons: Cor, Eefje,Robert, Corina en Maarten.

  • 02 Juni 2014 - 15:35

    Marianne Hop:

    Super Lisa, de foto's zijn jaloersmakend....☺

  • 03 Juni 2014 - 16:37

    Gerrie Docter:

    Hoi Lisa, dit safariverslag komt ons zo bekend voor Serengeti, Ngorongoro krater hier hebben wij ook de neushoorns gezien.zicht op de kilamanjaro....... Ben benieuwd naar jou foto's goede reis terug. Gr Aart rn Gerrie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 2243
Totaal aantal bezoekers 19022

Voorgaande reizen:

27 Februari 2014 - 13 Juni 2014

Stage Kenia

Landen bezocht: