Week 12 en 13 - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Lisa Gardebroek - WaarBenJij.nu Week 12 en 13 - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Lisa Gardebroek - WaarBenJij.nu

Week 12 en 13

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

15 Mei 2014 | Kenia, Sondu

Daar ben ik weer hoor! Vorige week heb ik zo ongeveer de hele week in mijn bed doorgebracht, dus het leek me niet zo heel interessant voor jullie om daar een heel blog over te gaan schrijven. Toch zal ik er een klein beetje over vertellen, want het was ook wel weer een beetje grappig.

Begin van de week begon voor mij met soort migraine en koorts en ik was ontzettend moe. Waarschijnlijk gewoon een griepje, maar volgens de Kenianen moet alles bestreden worden met medicatie. Hoe meer, hoe beter! Voor een hoofdpijntje krijg je Tramadol gecombineerd met een Diclofenac injectie. Voor ik het wist stond er een witte jas in mijn kamertje en had ik een naald in mijn arm zitten. Bijna al het personeel bemoeide zich met me en iedereen wist wat voor medicatie ik zou moeten krijgen. Ze zeiden overigens allemaal iets anders..
Ik heb een paar dingen geprobeerd, maar uiteindelijk ben ik maar met alles gestopt, want ik kreeg niet het idee dat ik er beter van werd. Ik was net een zombie na die Tramadol. Voor de zekerheid malaria nog maar even uitgesloten met een testje, maar gelukkig knapte ik eind van de week weer op en gaat het weer helemaal goed met me!

Gelukkig, want deze week zijn bezig geweest voor school en we hebben voorbereidingen getroffen voor de 14 daagse trip die we morgen gaan maken. We zijn naar Kisumu geweest om ons visum te verlengen. Het heeft ons dan wel een hele dag gekost, maar het is gelukt!

Morgenochtend vliegen we naar Nairobi, waar we overmorgen de rest van de groep ontmoeten in een hotel. We beginnen de trip met 3 dagen safari in het Masai Mara park. Vervolgens zullen we doorreizen richting Tanzania. Hier zullen we een jeepsafari gaan maken door het Serengeti National Park, waar we in een tentje tussen de wilde dieren gaan slapen. Dat wordt nog wat. (Ik was al bang voor een paar vliegjes…) We eindigen op het strand van Zanzibar! We kijken ontzettend uit naar deze reis en we hopen veel mooie dingen te gaan zien. Na de reis gaan we weer terug naar Nyabondo, om onze stage af te maken.

We vonden het deze week nog wel even spannend toen we hoorden over explosies in Nairobi en explosieven die gevonden waren in een busje in Kisumu. Gelukkig hebben we er zelf niets van gemerkt en horen we er ook niet zo veel meer van. We moeten wel extra voorzichtig zijn, helemaal in Nairobi.

Verder heb ik mij deze week verbaasd over sommige personeelsleden hier. Toen ik even op de St. Mary’s ward liep, zag ik een collega slapend op een stoel zitten. Dat terwijl hij aan het werk was. Ik maakte hem wakker en vroeg of het wel goed met hem ging. Zijn ogen stonden op half 7 en hij zag er uit alsof hij onder een trein had gelegen. Diezelfde middag nog, lag hij als patiënt op de afdeling. Wat bleek, hij had zichzelf volgespoten met Diazepam. ’s Middags ging ik met Jolanda even bij hem kijken en we zagen dat zijn hele arm onder rode plekjes zat. Een andere collega vertelde dat het muggenbulten waren. Maar dat gelooft natuurlijk niemand. De mensen weten hier heel goed wat er zich af heeft gespeeld, maar iedereen ontkent het. De plekjes waren natuurlijk geen muggenbulten, maar overduidelijk wondjes van het meerdere malen Diazepam spuiten. Maar nee hoor, deze jongen had gewoon ‘malaria’.

Alcohol en drugsgebruik is hier toch echt wel een heel groot probleem. Het valt ons steeds vaker op dat collega’s onder invloed zijn. Helemaal in het weekend en als het salaris binnen is. Zelfs als ze aan het werk zijn drinken ze nog..

Gisteravond stond ik even buiten met iemand te praten, toen ik een dokter zag lopen. De mensen hier lopen normaal gesproken al niet zo snel, maar deze dokter was helemaal niet vooruit te branden. Hij was onderweg naar een patiënt, terwijl hij kneiters stoned was.

Een paar weken terug werd er een dokter gebeld om een patiënt te zien. Toen de dokter op de afdeling kwam, begon hij keihard te schreeuwen tegen de patiënt. (Hij dacht zelf waarschijnlijk dat hij rustig praatte.) Toen hij de afdeling af liep, merkte de patiënt op dat er nog een bierflesje in zijn kontzak zat, haha. Eigenlijk is dit natuurlijk helemaal niet om te lachen, maar is dit gewoon heel triest.

Jolanda en ik hebben wel eens gesprekken gevoerd met de mensen hier over het alcohol en drugsgebruik, maar ik heb niet het idee dat we er iets mee bereiken. Het komt er eigenlijk op neer dat de mensen met name drinken uit verveling en omdat ze het een fijn gevoel vinden om dronken te zijn.
Je kunt je toch niet voorstellen dat artsen in Nederland gewoon dronken op een afdeling rondlopen?

Mijn haar was trouwens super lang geworden er zat echt geen model meer in. Ik gaf Jolanda de keukenschaar en na veel gelach, heb ik nu een nieuwe coupe!

De komende twee weken zal ik geen blog schrijven, omdat we er dan dus niet zijn. Als we terug komen hebben we nog maar 12 dagen en dan gaan we al weer naar Nederland. Aan de ene kant leuk om iedereen weer te zien enzo, maar aan de andere kant moet ik er nog niet aan denken om hier afscheid te nemen van alle lieve mensen!

Goed, tot over 2 weken en tot over 4 weken in real life!

Liefs





  • 15 Mei 2014 - 18:45

    Annemarie Naberman:

    Hoi Lisa.

    Leuk om je verhaal weer te lezen.
    Geniet van je uitstapje de komende 2 weken!!

    Groetjes Annemarie

  • 15 Mei 2014 - 21:02

    Oma Morren:

    Lieve Lisa,

    Weer een spannend verhaal om te lezen.
    Wij wensen je een hele fijne vakantie toe, doe voorzichtig en pas goed op jezelf!!!!
    Hier gaat alles goed. We hebben een hele bijzondere reis naar Israel gehad.
    Heel veel gezien en gehoord, echt in de Bijbel gelopen.
    Met elkaar als groep (45 mensen) was het super gezellig.
    Later zullen we wel meer vertellen en foto,s laten zien.
    Lisa wij wensen je het allerbeste en hopen je over 4 weken weer te zien.
    We kijken er naar uit.

    Groetjes en een dikke knuffel van,

    opa en oma


  • 15 Mei 2014 - 23:37

    Eefje Versteeg:

    Hoi Lisa,
    Afgelopen zondag was het in Nederland erg regenachtig en miste ook nog je blog. Wat is er aan de hand dacht ik, maar zag gelukkig wel berichtjes van je voorbij komen en ook de kaart van Kenia en hoorde van je safari die er nu aan komt. Vandaag erg druk met de pootjes geweest en nu zat ik gezellig even je blog te lezen, echt leuk weer behalve dat je ziek bent geweest, maar met alle zorg en pillen en spuiten moest ik wel lachen. Gelukkig weer opgeknapt en zo kunnen jullie lekker op reis, geniet ervan!! Ook nog een super mooi kapsel erbij, goed van Jolanda om daar met de keukenschaar aan te beginnen.
    Het is weer leuk om te lezen en die dokters die daar dronken aan het werk zijn, niet te geloven!!
    Ik wens jullie een hele goede reis en dat zal zeker lukken. Maar veel foto's maken Lisa dan kunnen we ze een keer komen kijken, genieten jullie nog even en we kijken uit naar het volgende blog maar moeten even een paar weken geduld hebben.
    Pas goed op jullie zelf!!
    Dikke knuffel van ons uit Langbroek.
    Cor, Eefje, Robert, Corina en Maarten.

  • 16 Mei 2014 - 21:37

    Adrie Morren:

    Ha Lisa,
    Prachtig om al je belevenissen te lezen!
    Je kan wel schrijfster worden, zo leu,k schrijf je.
    Geweldig wat je allemaal mee maakt.
    Geniet van jullie vakantie, wij zijn in 2012 naar Afrika geweest en ook op Safari wat een geweldige ervaring was.
    Nog een goede tijd en een hartelijke groet van,

    oom Henk entente Adrie

  • 22 Mei 2014 - 15:26

    Francisca:

    Niet te geloven dat de dokters dronken en/of stoned rondlopen. Nee dat zou hier niet kunnen, gelukkig maar!
    Veel plezier op je safari trip!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 532
Totaal aantal bezoekers 19004

Voorgaande reizen:

27 Februari 2014 - 13 Juni 2014

Stage Kenia

Landen bezocht: