Week 10: Maternity - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Lisa Gardebroek - WaarBenJij.nu Week 10: Maternity - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Lisa Gardebroek - WaarBenJij.nu

Week 10: Maternity

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

27 April 2014 | Kenia, Sondu

Al was de kraamafdeling hier voor mij niet geheel onbekend terrein, ik ben weer een hele ervaring rijker. Het was een drukke week op de afdeling waarin ik veel heb geleerd.

Een van de dingen die ik heb geleerd is om een uitwendig onderzoek te doen bij een zwangere vrouw. Door het doen van dit onderzoek kun je de fundushoogte, de ligging van de baby en de mate van de indaling bepalen. Als je de ligging van de baby hebt bepaald, kun je naar het hartje van de baby luisteren met een stethoscoop. Ze hebben hier zelfs nog houten stethoscopen, haha. Nadat ik een keer had gezien hoe het moest, kreeg ik meteen de opdracht om het onderzoek bij drie patiënten uit te voeren. Er hoefde niemand bij te zijn om de kijken of ik het wel goed deed en ik mocht de resultaten meteen in de dossiers opschrijven. Super leuk om te doen!
Toen ik dit bij een vrouw aan het doen was, kwam ik tot de conclusie dat de baby heel snel zou moeten komen. Omdat het voor mij de eerste keer was dat ik zo’n onderzoek deed, wist ik niet zeker of het wel zou kloppen. Ik liet het een collega controleren. Na de VE (vaginal examination, wat ik volgende week moet gaan leren) werd de vrouw meteen naar second stage gebracht, want ze moest en zal nu gaan pushen. 5 minuten later stond ik met een kleine mtoto in mijn handen. Net toen ik het kindje wilde controleren, hoorde ik een geschreeuw achter me. Hoppa, daar kwam de tweede vrouw binnen. 10 minuten later stond ik twee baby’s te verzorgen!

Verder heb ik het ontslag van een aantal patiënten geregeld. Er moesten een aantal belangrijke formulieren hiervoor ingevuld worden, wat nou niet altijd even makkelijk ging. Niet elke patiënt kon goed Engels, dus ik heb de belangrijkste vragen maar in het Swahili geleerd. Heel leuk, tot dat ze terug gaan praten en ik er niets meer van begrijp.

Een van de andere bevallingen deze week was een keizersnede. De verpleegkundige hield het weer eens voor gezien, en samen met een student mocht in de baby opvangen. Toen ik de spullen aan het klaarleggen was, kon ik het uitzuigapparaat nergens vinden. Ik heb het drie keer aangegeven, maar elke keer werd weer gezegd dat ik me daar geen zorgen over moest maken en dat het geregeld werd. Toen ik in de OK stond en opmerkte dat het helemaal niet geregeld was, kreeg ik het Spaans benauwd. Ik voelde me zo schuldig, omdat ik er wel aan had gedacht. Straks heeft de baby het apparaat hard nodig en is het er niet. Samen met een student heb ik de baby opgevangen en waar ik bang voor was gebeurde: de baby begon niet meteen te huilen. We hebben het kindje op de kop gehouden en een paar keer tegen het ruggetje aangeslagen. Maar hij begon nog steeds niet goed te huilen. Toen ik met een gaasje wat slijm weg haalde, begon de baby iets geluid te maken. Ik heb hem meegenomen naar de afdeling en toen ik daar aan kwam zat de verpleegkundige op haar luie kont in haar handen te klappen: ‘Good Atieno, you have a baby now!’ Ik was niet zo in de stemming om grapjes te maken, want ik maakte me hartstikke zorgen om die baby. Ik weet er ook niet genoeg vanaf om te beoordelen of het nou goed gaat met het kindje of niet. Gelukkig viel het reuze mee en nadat we de baby op de afdeling uitgezogen hadden, was er niets aan de hand.

Toen ik weer wat rustiger was na al dat gestress en ik naar het mooie baby’tje zat te kijken, stonden er opeens twee oma’s achter me. Ze kwamen allebei nieuwsgierig boven het wiegje staan en ze vroegen allebei of het kindje hun kleinkind was. Euhm.. tja dat is een goeie vraag. Die had ik niet echt zien aankomen. Ik had echt geeen idee hoe de moeder van het kindje heette, haha..

Eind van de week werd er een meisje van 15 jaar opgenomen. Ze was nog maar 30 weken zwanger en ze had nu al weeën. Het meisje was helemaal overstuur en niemand was bij haar. Geen ouders, een vriend of man had ze ook niet. Ze verwachten dat ze deze dagen zal gaan bevallen. Het kindje is alleen nog zo klein, dat de kans dat het kindje het zal overleven hier niet zo groot is.

Gister was het Koningsdag en dan is het toch wel een beetje frustrerend als je al die gezellige foto’s uit Nederland voorbij ziet komen! We hebben dit weekend niet zo veel gedaan en ik had geen zin om voor school bezig te gaan. Eind van de middag ben ik daarom even langs gegaan op de kinderafdeling. Op een of andere manier krijgen ze het altijd weer voor elkaar om mij vrolijk te maken!

Gisteravond hebben we een klein feestje gehouden voor onze verjaardagen met wat collega’s. We ontkwamen er niet aan om een Keniaans dansje te wagen..

Komende week sta ik weer op de kraamafdeling.
Eens kijken hoeveel kindjes er op mijn verjaardag worden geboren morgen! ☺

  • 27 April 2014 - 18:59

    Eefje Versteeg:

    Hoi bijna 21 jarige Lisa,

    Bijna jarig en ik zag vandaag op FB dat je al vaak gefeliciteerd bent, haha!! Wij komen morgen met de echte felicitaties maar het zal een speciale verjaardag zijn.... 21 jaar en dat in Kenia hier ver vandaan.
    Maar het is noet uit het oog, uit het hart!!

    Wat een week weer op de kraamafdeling, wat een verhalen.
    Wel weer gelachen om je met die vrouw die geen Engels spreekt en geen Swahili, moeilijk communiceren met iemand die haar basis school geen eens heeft afgemaakt maar ook zielig!!
    Misschien is het wel iemand die een Assepoester thuis is en alles moet doen????
    Maar ja gelukkig is het goed gegaan met dat kindje die nog wat slijm had, goed joh hoe je er mee om gaat , maar de spanning begrijp ik al te goed!!
    Je doet het zo goed Lisa dat we echt hartstikke trots op je zijn, zeker weten!!

    Morgen mogen ze van mij alle meisjes Lisa noemen die worden geboren, dat verdien je echt. ( gelukkig heb je al een naamgenoot) maar je leert erg veel daar, dat leer je in NL nooit tijdens een stage.
    Dat ze je al zoveel alleen laten doen, niet te geloven joh!

    Deze week kwam oma Morren ook nog even voor haar voeten bij me langs omdat ze naar Israël gaat met opa. We hebben het natuurlijk ook over jou gehad en ze zijn super trots op je! Begrijpelijk!! Was erg leuk en heb oma haar nagels ook nov een mooi rose kleurtje gegeven, was leuk joh!

    De eerste Koningsdag was hier een succes, mooi weer en W&M deden het goed in de Rijp en Amstelveen, de prinsesjes waren er ook even bij, super leuk!!
    Wij zijn ook nog gezellig met vrienden naar de Noot geweest in Doorn en daarna met een heel stel wezen eten, echt leuk!!
    Maar voor je het weet ben jij ook weer in Nederland met een dosis ervaring die niemand je meer af neemt , niet dan?7
    Week 10 alweer en over 6 weken kom je alweer naar NL.

    Nog een hele goede week toegewenst en dank weer voor je verslag , het is telkens leuk en boeiend om over al je ervaringen te lezen.

    Morgen een mooie verjaardag en hou je taai!!
    Liefs van ons, Cor, Eefje, Robert, Corina en Beus. :)

  • 27 April 2014 - 22:16

    Gerrie Docter:

    Jambo Lisa, weer een prachtig reisverslag. Iedere week kijk ik er weer naar uit. Weer een bewogen week voor jou met alles wat je daar meemaakt. Wat jij daar allemaal zelfstandig moet doen en in bv 1 dag moet weten daar doe je in Nederland wel iets langer over. Ben trots op je dat je dit allemaal aankunt, maar je weet het zelf wel dat je er niet alleen voorstaat!!!!! Om in te gaan op jouw laatste vraag, ja, misschien op jouw verjaardag wordt er een achternichtje geboren!!!!! Fijne dag morgen op je verjaardag ook al heb je die al gevierd. Hartelijke groet, liefs Aart en Gerrie.

  • 28 April 2014 - 08:12

    Wina Leusink:

    Mooi om je verslagen te lezen en wat een ervaring voor jou zeg! Hilarisch wat je soms meemaakt! Echt een totaal andere wereld! Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag! Groetjes,Wina.

  • 28 April 2014 - 08:37

    Francisca:

    Wat een leuk verslag weer!
    Fijne verjaardag!

  • 28 April 2014 - 09:18

    Ada Hengeveld:

    wow wat doe jij veel ervaring op zo ,en wat maak jij veel bijzondere dingen mee geweldig hoe je dat allemaal doet gefeliciteerd met je verjaardag ik lees met verbazing iedere keer weer je verslag jij maakt in een hele korte tijd dingen mee die je niet kunt bedenken hier je bent een kanjers s6 met alles

  • 28 April 2014 - 17:59

    Wiep Gardebroek:

    He Lisa een fijne verjaardag ook van tante Jennie

  • 28 April 2014 - 19:59

    Opa En Oma Morren:

    Lieve Lisa,

    Van harte gefeliciteerd met de verjaardag en nog veel goede en gezonde jaren toegewenst.
    Het is wel een beetje laat dat ik reageer, maar ik was van plan om samen met opa je te bellen,
    helaas krijg ik geen verbinding, jammer, maar dan doen we het maar op deze manier.
    Best wel vreemd zeker om in Kenia je verjaardag te vieren. Zo te zien heb je al veel felicitaties gekregen, wat natuurlijk heel leuk is.
    Ze denken maar goed aan je. We hebben je verhaal weer met veel interesse gelezen, mooi hoor!
    We hebben de koffers gepakt en vertrekken morgenochtend om 5 uur richting Schiphol naar
    Israel. We hebben er veel zin in en ik ben vooral benieuwd hoe het zal zijn. Opa heeft al wel een gedeelte van de reis gedaan, maar ook hij heeft er zin in.
    Zodra we thuis zijn mailen we wel weer.
    Lisa wij wensen je het allerbeste en werk met plezier.

    Lieve groeten en een dikke knuffel van opa en oma

  • 28 April 2014 - 20:48

    Arjanne:

    mooi hoor! Toch maar ook na verpleegkunde, verloskunde studeren? is een aanrader hoor ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 764
Totaal aantal bezoekers 19003

Voorgaande reizen:

27 Februari 2014 - 13 Juni 2014

Stage Kenia

Landen bezocht: