Mzungu - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Lisa Gardebroek - WaarBenJij.nu Mzungu - Reisverslag uit Sondu, Kenia van Lisa Gardebroek - WaarBenJij.nu

Mzungu

Blijf op de hoogte en volg Lisa

23 Februari 2014 | Kenia, Sondu

Mijn eerste blog vanuit Kenia schrijf ik met 4 kindjes om me heen die een laptop ontzettend interessant vinden. De eerste week hier zit er al weer op, wat is dat snel gegaan zeg! Ik kan over elke dag al zoveel opschrijven. Maar ik ga het proberen kort te houden. Laat ik maar bij het begin beginnen.

Na het afscheid op Schiphol was ik blij dat we eindelijk in het vliegtuig zaten, afscheid nemen is echt niet leuk en nu wilde ik gewoon gaan. De vliegreis is erg snel gegaan en we hebben bijna de hele vlucht geslapen. Father Francis stond samen met chauffeur David op ons te wachten op het vliegveld van Nairobi. Het was best lastig om ze te vinden, want de mensen daar lijken echt allemaal op elkaar. Gelukkig vallen wij als mzungu’s (blanken) wel goed op, waardoor zij ons meteen herkenden. We kwamen na een lange reis van 27 uur aan in het plaatsje Nyabondo. Ik kan wel een heel boek schrijven over die 27 uur maar dat zal ik jullie besparen. Ik heb in ieder geval mijn ogen uit gekeken toen ik in de auto zat. Wat ben ik in een andere wereld beland zeg! Er lopen allemaal mensen langs de straat te slenteren en te zoeken naar eten, we zijn langs sloppenwijken gekomen etc. Een van de redenen waarom we zo lang onderweg waren was dat we twee Duitse tandartsen op moesten halen in een of ander dorpje. Deze jongens werken ook in het st. Joseph hospital in Nyabondo.

Toen we aankwamen viel eigenlijk alles meteen een beetje tegen. We hadden een kraantje met een pisstraaltje stromend koud water, we hadden geen koelkast, er was een douche die het niet deed en de wc kan niet worden doorgespoeld. Maar goed, we waren erg moe en besloten maar zo snel mogelijk te gaan slapen.

De volgende dag leek alles al een stuk beter. Het is niet anders en we gaan er gewoon wat van maken! We hebben ons huisje een beetje gepimpt door wat vlaggetjes op te hangen en door kaartjes en foto’s uit Nederland op te hangen. We zijn vast naar het rehabilitation centre geweest en we hebben kennis gemaakt met Hennie, een Nederlandse vrijwilligster. De kinderen op het centrum waren erg blij om ons te zien. Ze komen dan achter je aanrennen en schreeuwen: mzungu mzungu! Verder hebben we al met veel mensen kennis gemaakt. De mensen zijn hier allemaal zo ontzettend vriendelijk, dat maakt dat je je meteen thuis voelt.

Donderdag hebben we samen met de Duitse tandartsen en met een Keniaanse tandarts een school bezocht om voorlichting te geven over tandenpoetsen. Er zaten meer dan 200 kinderen op de school en ze gingen allemaal met hun tafeltje en stoeltjes buiten zitten. Na de voorlichting was het tijd voor de controle. Gewoon buiten natuurlijk! Een paar tafels en stoelen en we hadden het ‘schoolplein’ omgetoverd in een heuse tandartsenpraktijk. De tandartsen controleerden de kinderen en Jolanda en ik schreven de namen en de diagnoses op. Na vandaag kan ik zo door voor tandartsassistente ;). . Het was echt super leuk om te doen en die kinderen zijn zo geweldig. Ze komen de hele tijd naar je toe rennen met hun aanstekelijke schaterlachjes haha. ’s Avonds hadden we een afscheidsparty van een tandartsassistente (best raar want we hadden pas net kennisgemaakt). Het was erg gezellig en we leerden meteen de mensen wat beter kennen.

Vrijdag zijn we samen met Martin (de chauffeur) en de Duitse jongens naar Kisumu geweest om boodschappen te doen in een enorme supermarkt. We brachten de tandartsassistente naar het vliegveld en we haalden meteen twee Duitse meiden op die ook in Nyabondo zullen verblijven de komende 3 weken. We wilden graag het Victoria Lake zien dus we vroegen aan Martin of dit mogelijk was. No problem! We reden bijna met de auto in het meer, wat overigens helemaal niet zo raar was. Meerdere mensen hadden hun auto half in het water gereden, zodat ze hun auto konden wassen. Tja, je moet wat als je geen water in overvloed hebt!

Zaterdag
Vandaag hebben we een heerlijk relax dagje gehad met de Duitsers. We hebben lekker buiten gezeten en spelletjes gedaan. Ook hebben we de jongens het kindercentrum laten zien. We hoorden dat maandag de flying docters arriveren om operaties uit te voeren op het centrum. Waarschijnlijk is het mogelijk om een aantal van deze operaties bij te wonen.

Zondag
Vanochtend zijn we naar een katholieke kerk geweest. We waren natuurlijk weer de enige Mzungu’s, dus de mensen keken meer naar ons dan dat ze iets van die mis meekregen. De mis begon met kinderen die dansend binnen kwamen. Super leuk om te zien! Echt van die soepele Afrikaanse bewegingen en een gegil er bij, niet normaal. Vervolgens kwam er een of andere pater die iedereen nat ging gooien met water! Ik moet zeggen dat hij dat van mij nog wel een paar keer had mogen doen want het was echt stikheet daar binnen. De dienst was in het Swahili gemixt met wat Engelse woorden (Dat is ook hoe de mensen hier praten: half Swahili en half Engels), dus we hebben er niet zo heel veel van meegekregen. De volgende keer gaan we misschien naar de Engels dienst, maar die begint al om 6 uur ’s ochtends.

We hebben al erg veel gedaan en gezien. We zijn er nog niet eens aan toe gekomen om het ziekenhuis goed te bekijken. Volgende week is ook al weer helemaal volgepland en we gaan als het goed is onze eerste dienstjes in het ziekenhuis draaien. Ik ben benieuwd!

Liefs Lisa

• 23 Februari 2014 - 19:51

Sietse:

Ja zo zie je maar hoe goed het in Nederland is . En mensen maar klagen he! Het is wel een heel avontuur wat je beleefd he .

• 23 Februari 2014 - 20:03

Pappa:

Ha die lieve Lisa. Prachtig geschreven, ben trots op je!

• 23 Februari 2014 - 20:04

Mama:

Lieve Lisa, het was super je vandaag even op Skype te spreken! Fijn dat het zo goed gaat! Trots op je! Liefs mama

• 23 Februari 2014 - 20:06

Mayke :

Super leuk :) Lies XXX een mzungu hihi xx

• 23 Februari 2014 - 20:07

Eefje Versteeg :

Hoi Lisa ,
    Wat schrijf je leuk en je hebt inderdaad al een druk weekje achter de rug. Veel indrukken opgedaan en fijn dat je met een vriendin bent.
    Samen is het makkelijker om te wennen en jullie slaan je er wel door heen.
    Mooi dat je volgende week al bij een operatie mag zijn als je wil, zal heel leerzaam zijn.
    Je had ook al een prachtige kinder foto op FB gezet, schattig !!
    De kop is eraf en dat afscheid nemen is altijd vreselijk, bahhh.
    Kan me goed voorstellen dat je blij was dat je in het vliegtuig zat.
    Je bent nu al een hele ervaring rijker en we volgen je zeker , dank je wel voor dit leuke verslag.
    Heel veel succes deze week en van ons allen een dikke knuffel vanuit Langbroek.
    Van Robert , C orina en Maarten , Cor en Eefje.

• 23 Februari 2014 - 20:35

Annelies:

Mooi geschreven! Veel succes bij jullie volle agenda van komende week! Groetjes hoor!!

• 23 Februari 2014 - 20:35

Emma Koudijs :

Hoi Lisa,

Fijn dat alles goed is gegaan! En al zoveel indrukken op gedaan! Vergeet niet t' is altijd lente in de ogen van een tandartsassistente! Groetjes van een andere tandartsassistente.

• 23 Februari 2014 - 20:36

Miranda:

Hee meis,

wat leuk om te lezen allemaal en vooral fijn om te lezen dat je het er naar je zin hebt, dat is voor de thuisblijvers vooral een fijn idee;). Als de eerste week al voorbij is gevlogen dan zijn die 4 maandjes ook zo om dus geniet van die tijd en maak er iets moois van. Je bent straks heel veel ervaringen rijker. TROTS!!!

Liefs Miranda & Peter

• 23 Februari 2014 - 20:50

Anita Deetman:

Hallo Lisa
    Leuk wat van je te lezen
    Fijn dat je het na je zin hebt.

Ik hoop dat alles goed mag gaan lopen.
    Jij bent niet alleen God gaat met je mee ,met alles wat je doet is Hij bij jou en een ieder

Geniet van alles

Groet uit Elburg

• 23 Februari 2014 - 21:20

Renate:

Hoi Lisa, echt leuk on te lezen wat jullie allemaal meemaken! Had de foto's ook al gezien op fb van jullie huis! En ja die douche..... Heel veel plezier daar en ik blijf je volgen hoor! Groetjes Renate

• 23 Februari 2014 - 21:51

Anita Siemerink:

Hey Lisa, wat leuk om je verhaal te lezen!
    Lijkt me heel bijzonder om mee te maken, allemaal.
    Hoewel, die gebreken en mankementen... toch wel goed voor elkaar, hier in Nederland.

Succes met alles wat je tegenkomt. Een goede tijd daar. Geniet van alle fijne dingen.
    Lieve groet uit Elburg, Anita Siemerink en de rest :)

• 23 Februari 2014 - 22:11

Miranda Van Doleweerd:

Hoi Lisa heel leuk om je verslag te lezen, ik had al een paar foto's gezien afgelopen week en nu het verhaal erbij maakt dat je er een beetje een indruk krijgt van je bezigheden. Succes komende week , hartelijke groeten van Miranda

• 23 Februari 2014 - 23:19

Robert Versteeg:

Hey Lisa,
    Leuk je te volgen.
    Hoewel je daar ben voor een serieuze stage, moet ik hier en daar erg lachen om je verslag.
    Trots dat je dit doet, en ook leuk om te zien is die kwalitatief erg goede foto's die je daar al hebt gemaakt.
    Het gaat je goed, dat je maar veel leerzame momenten mag meemaken en veel ervaring op mag doen.
    Groetjes van Mzungu Robert uit Veenendaal.

• 24 Februari 2014 - 13:22

Hendriena Verhoef:

He Lisa wat een leuk verslag. wat een stage word er vast een om nooit weer te vergeten .maak er een fijne tijd van groetjes Hendriena

• 24 Februari 2014 - 13:26

Marianne Esselink:

Heel veel succes, het zal zo'n verrijking voor je zijn. Geniet ervan

• 26 Februari 2014 - 21:56

Jannette :

Ha Lisa,
    Wat een belevenissen al in 1 week tijd zeg! Fijn dat je een goede start hebt gehad en al een beetje kan wennen daar. We hopen dat je nog veel mooie en leerzame, maar ook gezellige momenten gaat beleven. We gaan je volgen! Groetjes en dikke kus van ons allemaal xxxxxx